Ogumienie pneumatyczne i masywne w pojazdach bagażowych

Ogumienie pneumatyczne miało tak dużo wad, że nie wiadomo było, czy jego zalety równoważyły te wady. Bieżnik ślizgał się na mokrej jezdni, ścierał się bardzo szybko lub pękał albo odparzał się, zbierał wszelkie ostre przedmioty z drogi, zaczynając od szkła i gwoździ, a kończąc na podkowach końskich; opona grzała się podczas prędszej jazdy, niszczyła się od oleju i benzyny. Niektóre firmy samochodowe, szczególnie amerykańskie, podawały więc, jako zaletę swych pojazdów, że nie były one zaopatrzone w pneumatyki, lecz w masywy. Zresztą masywy lub obręcze metalowe królowały niepodzielnie wśród samochodów ciężarowych i bagażowych, albowiem żadna opona nie mogła wytrzymać nacisku dużego i ciężkiego samochodu i ciężkich przedmiotów podczas przeprowadzki.

Solidne ogumienie w pojazdach typu taxi bagażowe i ciężarówkach

oppNajbardziej niedogodną czynnością w drodze była naprawa ogumienia. Zdejmowanie opony 2 koła w celu wyjęcia przebitej dętki było nie tylko wysoce uciążliwe, ale wymagało też znacznej siły fizycznej, a późniejsze pompowania powietrza do ciśnienia kilku atmosfer wyciskało rzęsisty pot z czoła. Jeszcze w latach dwudziestych jeździłem samochodami na oponach takiego starego typu; nie raz przygniotłem sobie palce przy zakładaniu opony i nie raz przeżywałem dramat kilkukrotnej naprawy ogumienia w czasie stukilometrowej podróży pod paląoymi promieniami letniego słońca.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *